کد مطلب:193316 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

آیا تناسخ ارواح صحیح است؟
زندیق به حضرت صادق - علیه السلام - گفت: خبر ده مرا از آنان كه قائل به تناسخ ارواح شدند چه دلیلی در این زمینه دارند؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: كسانی كه قائل به تناسخ ارواح شدند، دین را پشت سر خود قرار دادند، و گمراهیها را برای خود جلوه دادند، و خود را در شهوتها وارد كردند، مدعی شدند كه آسمان خالی است، و چیزی كه گفته می شود در آن نیست، و مدبر این جهان به شكل مخلوقین است به دلیل آنچه كه روایت شده است كه خداوند آدم را به شكل خود آفریده است، و نه بهشتی هست و نه جهنم، و نه حشر و نه نشری.

و قیامت نزد آنها عبارت است از خروج روح از قالب خود و ورود آن به كالبد و قالب دیگری، پس اگر در قالب نخستین خوب و نیكوكار باشد، در قالب بهتری برگردانده می شود، كه آن بهتر است و در دنیا در درجه ی عالی تری می باشد.

و اگر بد و یا بی معرفت باشد روح او پس از مفارقت به كالبد پاره ای از چهارپایان زحمتكش و خسته در دنیا، یا حشرات مسخ شده و بد صورت وارد می شود.

اینان مدعی شدند كه نه نمازی بر آنها واجب است و نه روزه ای و نه چیزی از عبادات پیش از آنچه بر آنها شناختش واجب است.

و مدعی شدند تمامی شهوتهای دنیا برای آنها مباح است، یعنی می توانند با



[ صفحه 336]



تمامی زنان نزدیكی كنند، چه خواهران، و چه دختران و چه خاله ها، و چه زنان شوهردار و همچنین خوردن گوشت مردار، و شراب، و خون (را مباح می دانند).

و لذا تمامی فرقه ها، گفته ها و عقاید آنها را تقبیح نمودند و تمامی ملتها آنها را لعنت كردند.

و هنگامی كه از آنها دلیل خواسته شد از طریق مستقیم حق خارج شدند، و تورات سخن آنها را تكذیب نمود، و قرآن آنها را لعنت كرد.

و اضافه ی بر آن مدعی شدند كه خدایشان از قالبی به قالب دیگر جابجا می شود، و مدعی شدند كه ارواح ازلی همان است كه در آدم می باشد، و همین طور تا به امروز به شخصی پس از شخص دیگر منتقل می شود، و اگر اینها مدعی هستند كه خالق به شكل مخلوق می باشد، چگونه می توان ثابت كرد كه یكی از آن دو خالق دیگری است؟

و نیز گفتند: كه فرشته ها از فرزندان آدم می باشند.

هر كس كه در عالی ترین حد دینشان باشد و از مرحله ی امتحان و آزمایش و تصفیه خارج شده است او فرشته است.

شما از جهتی خیال می كنید آنها نصاری هستند، و از جهتی خیال می كنید دهری و طبیعی می باشند.

اینها می گویند: چیزها بر چهره ی حقیقی خود نیستند و بر آنها لازم است كه گوشت نخورند، زیرا تمامی چهارپایان از فرزندان آدم می باشند كه در شكلهای حقیقی خود نیستند پس جایز نیست از گوشت خویشاوندان خود بخورند. [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 10 ص 176 - 179.